معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام

دادگستری ایلام
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام
مالک روشنی
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام
..................................
با پیوستن به ما در جهت پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی یاری رسان دستگاه قضایی در استان ایلام باشید بیایید همه با هم جامعه را برای قانون شکنان و مجرمان ناامن کنیم هرگونه اقدامی در جهت پیشگیری از وقوع جرم که منجر به افزایش امنیت در جامعه شود باید با برنامه‌ریزی،هماهنگی متولیان امنیت، هدایت، نظارت و کنترل انجام شود و اگر اقدامات کارشناسانه صورت گیرد قطعاً به نظم اجتماعی، کاهش جرائم، آرامش، پیشرفت و توسعه جامعه می‌انجامد. رعایت حقوق شهروندی و ایجاد فضای امن در جامعه از بروز آسیب‌ها و رفتارهای نامناسب جلوگیری خواهد کرد.
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام
دادگستری کل استان ایلام
تبادل لینک


علی دهقانی رئیس کل دادگستری استان ایلام ضمن تبریک میلاد اسوه صبر و شکیبایی، حضرت زینب کبری(س) و روز پرستار گفت: در بحث خشونت نباید صرفا نگاه آماری داشته باشیم چرا که این آمار از نظر پلیسی، از نظر قضایی و از نظر نهادهایی که با آسیب های اجتماعی سر و کار دارند، متفاوت است و نگاه صرفا آماری میتواند ما را از توجه به جرائم پنهانی که اتفاق می افتد غافل کند و یا در حالت خوشبینانه ما را از برنامه ریزی مناسب در این زمینه باز دارد.

به گزارش خبرنگار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، دهقانی حوزه جرائم خشن را شامل جرائمی که منشا خشونت دارند و جرائمی که همراه با خشونت ارتکاب پیدا می کنند دانست و افزود: در برخورد با جرائم خشن یک مرحله واکنش و یک مرحله پیش واکنش داریم که مرحله واکنش همان مجازات و مقابله با مرتکبین این جرائم است.

دهقانی در جمع اعضای شورای پیشگیری از وقوع جرم استان گفت: سرعت در کشف، شناسایی و قاطعیت در اجرا از اقداماتی است که در حوزه واکنش باید انجام شود و نیروی انتظامی و همکاران قضایی باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند.

رئیس کل دادگستری استان سرعت در کلیه مراحل مقابله با جرائم خشن را انتظاری بحق از سوی مردم دانست و تاکید کرد: جرائم خشن یک موردش هم خطرناک است و ما باید احساس امنیت برای مردم را با واکنش سریع نسبت به این جرائم در صورت وقوع، ایجاد کنیم.

دهقانی گفت: در دادگستری استان دبیرخانه ای با عنوان دبیرخانه رصد و نظارت بر فرآیند رسیدگی به جرائم خشن تشکیل شده است، همچنین در دادگاه های بدوی و دادگاه های تجدید نظر هم شعب ویژه ای برای رسیدگی به جرائم خشن تعیین شده است.

وی افزود: کلیه دادستان ها و روسای حوزه های قضایی استان مکلف اند جرائمی را که در حوزه خشونت تعریف می شود را با سرعت رسیدگی و به این دبیرخانه ارسال نمایند.

دهقانی ادامه داد: کسانی که سابقه ارتکاب جرائم خشن را دارند یا کسانی که مستعد ارتکاب این جرائم هستند باید شناسایی و توسط فرماندهی انتظامی و با همکاری دادستان ها مورد رصد قرار بگیرند و در مرحله اجرای حکم هم کسانی که مرتکب جرائم خشن می شوند نباید از ارفاقات قانونی بهره مند شوند.

رئیس کل دادگستری استان گفت: اما در مرحله پیش واکنش از نظر تئوری عوامل متعددی از جمله عوامل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... می تواند در وقوع جرائم خشن نقش داشته باشند که باید برنامه مدونی تهیه و به عنوان برنامه مصوب شورای پیشگیری به همه اعضای این شورا جهت پیگیری و انجام ابلاغ شود.

دهقانی ادامه داد: باید از ظرفیت نهاد های مردمی برای مدیریت کنترل جرم همچون ایجاد گشت های رضویون به صورت محله محور استفاده کنیم و به دادستان ها و روسای حوزه های قضایی استان تاکید کنیم که استفاده از این ظرفیت ها در دستور کار قرار گیرد.

دهقانی تاکید کرد: با توجه اینکه تاثیر جرائم خشن بر افکار عمومی از نظر روانی آثار متعددی را به دنبال دارد لذا ضروری است ریشه های ارتکاب این جرائم شناسایی و برای جلوگیری از وقوع این جرائم برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشیم.

وی همچنین به استفاده از ظرفیت بزرگان و ریش سفیدان در راستای پیشگیری از وقوع جرائم خشن اشاره کرد و افزود: می توان از گسترش فرهنگ صلح و سازش و ارائه راهکارهای کنترل خشم در راستای پیشگیری و مدیریت جرائم خشن سود برد.

در این جلسه نوذری معاون سیاسی امنیتی استانداری ایلام گفت: پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی کار یک دستگاه یا ارگان نیست بلکه همه دستگاه ها باید با همکاری و هم افزایی در این زمینه فعالیت کنند و در این راستا می توان از ظرفیت نهاد های مردمی هم استفاده کرد.

وی افزود: یکی از مطالبات مردم از دستگاه قضایی تسریع در روند پیگیری پرونده های مربوط به جرائم خشن است چرا که وقوع این گونه جرائم در جامعه تاثیر زیادی بر احساسات و روان مردم دارد.

در ابتدای این جلسه عبدالوهاب بخشنده معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان به عنوان دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم گزارش آماری از وقوع جرائم خشن در استان ارائه و از اعضای شورا خواست گزارش اقدامات خود در خصوص پیشگیری از وقوع جرائم خشن را بیان نمایند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی