معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام

دادگستری ایلام
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام
مالک روشنی
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام
..................................
با پیوستن به ما در جهت پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی یاری رسان دستگاه قضایی در استان ایلام باشید بیایید همه با هم جامعه را برای قانون شکنان و مجرمان ناامن کنیم هرگونه اقدامی در جهت پیشگیری از وقوع جرم که منجر به افزایش امنیت در جامعه شود باید با برنامه‌ریزی،هماهنگی متولیان امنیت، هدایت، نظارت و کنترل انجام شود و اگر اقدامات کارشناسانه صورت گیرد قطعاً به نظم اجتماعی، کاهش جرائم، آرامش، پیشرفت و توسعه جامعه می‌انجامد. رعایت حقوق شهروندی و ایجاد فضای امن در جامعه از بروز آسیب‌ها و رفتارهای نامناسب جلوگیری خواهد کرد.
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام
دادگستری کل استان ایلام
تبادل لینک


۴ مطلب در شهریور ۱۴۰۰ ثبت شده است

دکتر دهقانی رئیس کل دادگستری استان ایلام ضمن تبریک به مناسبت هفته دفاع مقدس، بر اهمیت جلسات شورای پیشگیری تاکید کرد و افزود:نظر به اهمیت جلسات شورای پیشگیری استان تعداد این جلسات از 4 جلسه در طول سال به 6 جلسه افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، دکتر دهقانی گفت: ارتباط مستقیمی بین هر آسیب اجتماعی و جرمی که تحقق پیدا می کند وجود دارد از این رو لازم است علل و عواملی که موجب بروز آسیب های اجتماعی می شود را شناسایی و در جهت کاهش و رفع آنها تلاش کرد.

وی افزود: یکی از آسیب های مهم در استان که همه به آن اذعان دارند، آسیب خودکشی است که خود معلول عوامل متعددی است که برخی درونی و برخی بیرونی است و باید در این خصوص در حدود وظایف و تکالیفی که در قبال جامعه داریم انجام وظیفه کنیم.

رئیس کل دادگستری استان بر استفاده از ظرفیت نهاد های مردمی و سمن ها در پیشگیری از آسیب خودکشی تاکید و افزود: ضروری است به افرادی که اقدام به خودکشی کرده اند مشاوره تخصصی ارائه شود و با تحقیق از اطرافیان این افراد و شنیدن حرف های آنان اقدامات لازم به عمل آید.

دکتر دهقانی ادامه داد: طرح پیشگیری و کاهش خودکشی را باید به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار دهیم و انتظار است حوزه اجتماعی استانداری در این زمینه اعتبارات لازم را تخصیص دهد.

در این جلسه صادقی فر معاون علوم پزشکی استان گفت: تاکنون مداخلات ما در زمینه آسیب خودکشی معمولی بوده است در صورتی که وضعیت استان ما در این زمینه معمولی نیست و نیاز به توجه جدی تری دارد.

صادقی فر افزود: چیزی که مهم تر از آمار افرادی است که خودکشی منجر به فوت داشته اند، آمار تعداد کسانی است که اقدام به خودکشی کرده اند چرا که تبعات منفی مالی، جانی، روحی و اجتماعی فراوانی دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۰۰ ، ۰۸:۰۷
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ایلام

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گفت: طی سالهای اخیر، از بیست دعاوی نخست کشور مجموع ناهنجاریها و دعاوی حوزه خانواده  شامل طلاق توافقی ، مطالبه نفقه ، مطالبه مهریه ، الزام به تمکین ، طلاق به درخواست زوج و زوجه و ... دومین رتبه دعاوی را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، بخشنده در جمع اعضای شورای مشورتی استان افزود: افزایش طلاق در جامعه آسیبهای دیگری از جمله فقر، بیکاری، اعتیاد و گسستگی خانواده و آسیبهای ناشی از فرزندان طلاق را به همراه دارد، از سوی دیگر بسیاری از اختلافات خانوادگی که منجر به طلاق می شود ناشی از هیجانات زودگذر و یا لج و لجبازی است.

بخشنده ادامه داد: تحقیقات نشان می دهد که در حداقل 15 درصد این اختلافات، ارائه خدمات مشاوره خوب می تواند از بروز طلاق جلوگیری نماید لذا مراکز مشاوره خانواده باید در کنار دادگاههای خانواده زمینه کاهش طلاق را از طریق افزایش حداکثری صلح و سازش در بین زوجین فراهم نماید.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گفت: از سال 95 شورای مشورتی خانواده در این معاونت تشکیل گردیده و تعداد 5 مرکز مشاوره تخصصی خانواده در مرکز استان و 10 مرکز در کل استان مورد تایید این معاونت قرار گرفته که پرونده های مربوط به دعاوی خانواده به این مراکز ارجاء می شود.

وی افزود: مشاوره و توانمند سازی مشاوران از اولویت های این معاونت است و به مسئولین مراکز مشاوره تاکید شده است که سازش زوجین به صورت واقعی صورت گیرد و به سایر مسائل جانبی زوجین در طلاق مانند مسائل اخلاقی و روان شناختی توجه و دقت شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۰۰ ، ۱۲:۲۵
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ایلام

به همت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کمیته تخصصی شناسایی زمینه‌ها و عوامل اصلی 10 عنوان جرائم و دعاوی اولویتی استان با حضور مراکز علمی، اساتید و صاحب نظران تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، بخشنده در جلسه ای با این موضوع گفت: امروزه بروز انواع جرم و ناهنجاری باعث ایجاد حس نا امنی و تحمیل مشکلات مالی بر دوش جامعه و تشکیلات قضایی کشور می شود، بنابراین با از بین بردن این عوامل یا کاهش اثرات آن می توان از بروز جرایم پیشگیری نموده و یا حداقل از میزان آن در جامعه کاست.

بخشنده ادامه داد: یکی از برنامه های این معاونت که در راستای اجرای سند تحول قضایی می باشد، هماهنگی با انجمن های علمی و دانشگاهی و تشکیل کمیته تخصصی شناسایی زمینه‌ها و عوامل اصلی 10 عنوان جرائم و دعاوی اولویتی استان است که در این کمیته با کمک اساتید و صاحب نظران امر و دستگاه های متولی آمار، زمینه های عوامل اصلی جرائم و آسیب های استان شناسایی و راهکار های عملی و اجرایی در این خصوص ارائه می گردد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گفت: در سال 1399 از 10 جرم اول استان تعداد 5 جرم شامل ضرب و جرح عمدی 12.5- درصد، توهین به اشخاص عادی 5.3- درصد، تهدید 17.1- درصد، ایراد صدمه بدنی غیر عمدی بر اثر تصادف رانندگی 22.6- درصد و انتشار تهمت ،‌افترا ، فحش و الفاظ رکیک یا نسبتهای توهین آمیز و... 32- درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۰۰ ، ۱۱:۵۳
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ایلام

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گفت: عوامل موثری در بروز حوادث رانندگی دخیل هستند که در چهار عنوان کلی انسان،وسیله نقلیه،عامل راه و عامل طبیعی (جوی) تقسیم بندی می شوند و که هر کدام از این عوامل هم زیر بخش های گوناگونی را در بر می گیرد.

به گزارش خبرنگار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، بخشنده افزود: امروزه تعداد تصادفات جاده ای در کشور ما نگران کننده و روبه افزایش است به طوری که دومین عامل مرگ و میر در کشور مربوط به حوادث جاده ای است و در نتیجه خسارت های مالی ناشی از آن ها که بر خانواده ها و دولت تحمیل می شود بسیار بالا بوده و ضرورت دارد به منظور جلوگیری از خسارت تصادفات رانندگی راهکارهای موثری به اجرا گذارده شود.

وی ادامه داد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر احیا و مطالبه حقوق عامه توسط قوه قضاییه، باید پیشگیری از این حوادث و مطالبه انجام وظایف توسط دستگاه های ذیربط و تعیین سهم هر دستگاه در هر سانحه در دستور کار قرار گیرد که این می تواند نقطه آغاز مهمی در کاهش تعداد مرگ، جراحت و معلولیت باشد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گفت: خوشبختانه با اقدامات خوبی که در استان صورت گرفته است، استان رتبه اول کشوری در کاهش تصادفات جاده ای منجر به فوت را کسب کرده است به طوری که کل تصادفات 34.9 درصد در سال 1399 نسبت به 1398 کاهش داشته و تعداد تصادفات منجر به فوت در همین بازه زمانی 23.5 درصد کاهش داشته است.

بخشنده ادامه داد: در بحث پیشگیری از تصادفات جاده ای با پیگیری این معاونت درکارگروه پیشگیری از تصادفات با تمرکز بر عوامل جاده ای و انسانی اقداماتی شامل پیگیری جهت نصب و راه اندازی دوربین نظارت تصویری ( ترافیکی) ، پیگیری ایمن سازی کلیه جاده ها استان با استفاده از امکانات از قبیل گارد ریل، نیوجرسی، ایجاد تل خاکی و دپو نمودن خاک و مصالح نرم در پرتگاه ها و نقاط پرخطر و پیگیری تشکیل بانک اطلاعاتی رانندگان پرخطر صورت گرفته است و پیگیری این اقدامات در حال پیگیری است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۰۰ ، ۱۱:۴۹
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ایلام