معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام

دادگستری ایلام
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام
مالک روشنی
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام
..................................
با پیوستن به ما در جهت پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی یاری رسان دستگاه قضایی در استان ایلام باشید بیایید همه با هم جامعه را برای قانون شکنان و مجرمان ناامن کنیم هرگونه اقدامی در جهت پیشگیری از وقوع جرم که منجر به افزایش امنیت در جامعه شود باید با برنامه‌ریزی،هماهنگی متولیان امنیت، هدایت، نظارت و کنترل انجام شود و اگر اقدامات کارشناسانه صورت گیرد قطعاً به نظم اجتماعی، کاهش جرائم، آرامش، پیشرفت و توسعه جامعه می‌انجامد. رعایت حقوق شهروندی و ایجاد فضای امن در جامعه از بروز آسیب‌ها و رفتارهای نامناسب جلوگیری خواهد کرد.
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام
دادگستری کل استان ایلام
تبادل لینک


۱۰ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است


به گزارش خبرنگار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام جلسه هم اندیشی قضات دادسرا و دادگاه ها با حضور دکتر علی دهقانی رئیس کل دادگستری استان ایلام ، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان ایلام و قضات دادسرا و دادگاه‌های عمومی و انقلاب . برگزار شد.
رئیس کل دادگستری استان ایلام با تبریک ولادت با سعادت پیامبر رحمت و عدالت حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم و موسس مکتب جعفری حضرت امام جعفرصادق علیه السلام و روز اخلاق و مهرورزی گفت : احترام به کرامت انسانی همواره مورد تاکید دین مبین اسلام بوده و آیه شریفه : وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلًا. همانا دلالت بر حرمت و کرامت ذاتی انسان دارد . دکتر دهقانی افزود : اصل احترام به کرامت انسانی یکی از اصول مبنایی حاکم بر تمام مراحل فرایند تحقیقات و دادرسیهای کیفری است که رعایت آن نسبت به مراجعین از سوی کلیه قضات و کارکنان دستگاه قضایی و ضابطین در کلیه مراحل رسیدگی ضروری است .
این مقام ارشد قضایی استان افزود: در واقع این اصل زیربنای دادرسی منصفانه و عادلانه به شمار می رود و تمامی اصول دادرسی اسلامی ریشه در احترام به کرامت ذاتی انسان دارد .
رئیس کل دادگستری ایلام گفت: حفظ حرمت و احترام به کرامت انسانی مراجعین مورد تاکید ویژه ریاست معظم قوه قضائیه میباشد و اهمیت آن به حدی است که دستورالعملی نیز در این راستا تدوین و ابلاغ شده است و اجرای این دستورالعمل و احترام به مراجعین و برخورد مهربانانه با آنان باید به صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد .
دکتر دهقانی گفت : تدبیر ، مهربانی و اقتدار سه مولفه اصلی مورد تاکید رئیس محترم قوه قضائیه است که باید به طور ویژه مورد توجه همکاران در انجام وظایف وتکالیف قانونی قرار گیرد.
عالی ترین مقام قضایی استان ایلام با تاکید بر ایجاد وحدت و همدلی بین قضات دادسرا و دادگاه ها و رفع نواقص و مشکلات که موجب اطاله دادرسی و رد و بدل شدن پرونده ها بین دادسرا و دادگاه ها افزود :این جلسات هم اندیشی باعث انتقال تجربیات و معلومات می گردد و منتهی به همسان سازی رویه ها می شود .
وی در ادامه تاکید داشت : آراء و تصمیمات باید متقن و با ساختار علمی باشد و ویژگی‌های رای متقن ، مستدل و مستند و موجه بودن است که باید در زمان تصمیم گیری صدور رای رعایت شود .
رئیس کل دادگستری ایلام با اشاره به استفاده مناسب از مجازات حبس و جلوگیری از بازداشت های غیر ضروری در کاهش جمعیت زندان‌ها تأکید کرد : استفاده از تاسیسات جدید قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری در کاهش جمعیت زندانها موثر می باشد . البته کاهش جمعیت زندانها به معنی عدم استفاده از مجازاتها در برخی جرائم مهم نیست چرا که برخی جرائم مهمه با در نظر گرفتن امنیت و آسایش عمومی جامعه برخورد اثرگذار و قاطع دستگاه قضایی را می طلبد و در رسیدگی به این پرونده ها قاطعیت ، دقت و سرعت در رسیدگی ها وتسریع در اجرای احکام ضروری است.
دکتر دهقانی اظهار داشت : تعیین تکلیف واقعی پرونده ها و کاهش ورودی و کاهش موجودی شعب با استفاده از راهکارهای علمی و تجربی از دیگر موضوعات مورد تاکید در دوره تحولی دستگاه قضایی می باشد ، نظارت مستمر به کلیه فرآیند رسیدگی ، مدیریت پرونده ها به تناسب اهمیت آنها ، اوقات دادرسی ، بازرسی و کنترل دفاتر باید به صورت دقیق صورت گیرد.
رئیس کل دادگستری استان ایلام در پایان ضمن تاکید بر تشکیل جلسات هم اندیشی در دادسرا و دادگاه افزود : این جلسات موجب بهم نزدیک شدن نظرات و دیدگاه‌های همکاران محترم قضایی و ایجاد رویه‌های واحد کمک می کند.


معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام

دادگستری ایلام

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آبان ۹۸ ، ۰۹:۴۷
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ایلام

به گزارش خبرنگار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام برنامه ملاقات مردمی رئیس کل دادگستری استان ایلام روز دوشنبه هفته طبق روال جاری برگزار و دکتر علی دهقانی و معاونینش با بیش از 60نفر از مراجعین به دادگستری دیدار و به مشکلات قضایی و حقوقی آنان رسیدگی کردند.
بنا به همین گزارش بیشترین درخواستها ، تقاضای اعمال ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری بود و موارد دیگری از قبیل مرخصی زندانی، اعاده دادرسی، تسریع در رسیدگی وتقاضای عفو و بخشودگی نیز مورد رسیدگی قرار گرفت
در این برنامه عبدالوهاب بخشنده معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام و عبدالکریم تمری معاون قضایی ، رئیس کل دادگستری استان ایلام را همراهی کردند
گفتنی است این برنامه بیش ازهفت ساعت بطول انجامید و رئیس کل دادگستری استان ایلام و معاونین وی پس از استماع درخواستهای این مراجعین دستورات لازم را جهت رسیدگی به واحدهای ذیربط صادر نمودند.

دادگستری استان ایلام

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آبان ۹۸ ، ۲۳:۵۴
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ایلام

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام گفت: در استان ایلام صدا و سیمای استانی جایگاه ویژه ای در بین مردم استان دارد و در بین استان های کشور از پرمخاطب ترین رسانه های استانی محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام، در دیدار صمیمی عبدالوهاب بخشنده معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام و محمد بازوند مدیر کل صدا و سیمای مرکز استان ایلام در مورد راه های همکاری بیشتر در راستای انجام برنامه های پیشگیرانه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

بخشنده در این دیدار ضمن تشکر از صدا و سیمای مرکز استان ایلام جهت همکاری با این معاونت گفت: نقش صدا و سیمای استان ایلام در ارتقاء آگاهی های عمومی و اطلاع رسانی جهت پیشگیری از جرائم و آسیب های اجتماعی بسیار پر رنگ و تاثیر گذار است.

بخشنده ادامه داد: همکاری این معاونت با صدا و سیمای مرکز استان ایلام از سال 90 تاکنون ادامه داشته و امیدواریم با حضور مدیریت جدید همکاری بهتر و بیشتری داشته باشیم.

در ادامه بازوند از همکاری بیشتر با معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام استقبال و در مورد چگونگی و نحوه همکاری موضوعات مختلفی را مطرح نمود.

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام
دادگستری ایلام

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ آبان ۹۸ ، ۱۰:۵۹
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ایلام

به همت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام، جلسه ای با موضوع توسعه کمی و کیفی مراکز ملاقات فرزندان طلاق در سالن جلسات معاونت برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام، عبدالوهاب بخشنده گفت: پدیده اجتماعی طلاق به عنوان یک آسیب اجتماعی، آثار زیان باری در پی دارد که فرزندان حاصل از طلاق و در نهایت جامعه را درگیر خود می کند.

بخشنده افزود: در این میان، فرزندان طلاق در قبال این آثار سوء، آسیب پذیرتر می باشند و می توان گفت که طلاق، سرمایه و منابع انسانی یک جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان را که بخش عمده ای از تربیت اش در بسترِ نهاد خانواده رخ می دهد را قربانی می کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام ادامه داد: کودکان حاصل از طلاق بدلیل حق قانونی والدین برای ملاقات با فرزند در معرض تعارض بین والدین هستند که در روابط عمومی شان دچار بن بست شده اند. وی افزود: این دسته از والدین مجبور به تبادل و تحویل فرزند خود در مراکز انتظامی بوده اند، که فضای کلانتری ها بعنوان بستر برخورد مجرمان و کانون گردآوری انواع آسیب های اجتماعی، محل مناسبی برای این ملاقات و نظم بخشی به روابط زوجین پس از طلاق نیست.

بخشنده در ادامه اظهارداشت: یکی از برنامه های مصوب ابلاغی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، تشکیل و توسعه مراکز ملاقات فرزندان طلاق است که این جلسه در همین راستا و به منظور تشکیل این مرکز برگزار گردیده است.

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام

دادگستری ایلام

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ آبان ۹۸ ، ۱۲:۴۵
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ایلام

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام گفت: آمار طلاق در شش ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 4.7 کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام، بخشنده پیگیری و عملیاتی نمودن مراکز مشاوره خانواده در استان را در راستای برنامه های تحولی دستگاه قضایی دانست و افزود: امسال قرار است مراکز مشاوره خانواده در تمام شهرستان های استان فعال گردد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام ادامه داد: در چند سال اخیر دعاوی حوزه خانواده شامل طلاق توافقی، مطالبه نفقه، مطالبه مهریه، الزام به تمکین، طلاق به درخواست زوج و زوجه دومین رتبه دعاوی در کشور را به خود اختصاص داده است. وی افزود: در همین راستا مقرر گردید تمامی پرونده های مربوط به دعاوی خانواده به مراکز تخصصی مشاوره خانواده ارجاع شوند.

بخشنده تاکید کرد: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام راه اندازی و تشکیل مراکز تخصصی مشاوره خانواده را از سال 94 آغاز کرده و تاکنون 6 مرکز مشاوره تخصصی زیر نظر دادگستری مشغول به فعالیت می باشند.

گفتنی است جلسات شورای مشورتی خانواده استان به ریاست معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام، هر دو ماه به منظور تشکیل، پیگیری و حل و فصل مشکلات مربوط به مراکز مشاوره خانواده برگزار می گردد.

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام
دادگستری ایلام
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ آبان ۹۸ ، ۱۲:۲۴
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ایلام
 

خودکشی هیچ وقت یک راه حل نیست
.....................
.............
.........
.....
...
.
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام
دادگستری ایلام
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ آبان ۹۸ ، ۱۰:۴۶
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ایلام


🔸وقتی حکمی صادر می‌شود، برای به اجرا درآوردن آن شرایطی لازم است؛ یکی از آن شرایط این است که باید برای حکم، اجراییه صادر و این اجراییه به محکومٌ‌علیه، ابلاغ شود.

🔸طبق ماده ۳۴ قانون اجرای احکام مدنی، همین که اجراییه به محکومٌ‌علیه ابلاغ شد، او موظف است، ظرف مدت ۱۰ روز، مفاد آن را اجرا کند؛ اما ممکن است او در این مهلت، حکم را اجرا نکند و به هیچ‌یک از وظایف جایگزین دیگر هم، عمل نکند. در این صورت طبق ماده ۴۹ قانون اجرای احکام مدنی، محکومٌ‌له می‌تواند درخواست کند تا معادل محکومٌ‌به از اموال محکومٌ‌علیه توقیف شود.

🔸بر همین اساس، کاملاً طبیعی است که اگر محکومٌ‌علیه، کارمند باشد، حقوق و مزایای او به‌عنوان بخشی از اموالش، قابل توقیف خواهد بود. البته باید توجه داشت که تمامی حقوق و مزایای کارمندان، برای اجرای حکم، قابل توقیف نیست.


🔸بر اساس ماده ۹۶ قانون اجرای احکام مدنی، اگر محکومٌ‌علیه، کارمند باشد، محکومٌ‌له می‌تواند تقاضا کند که حقوق و مزایای محکومٌ‌علیه، توقیف شود. در همین راستا اگر محکومٌ‌علیه، زن یا فرزند داشته باشد، یک‌چهارم حقوق و مزایای او توقیف می‌شود و در غیر این‌صورت، یک‌سوم حقوق و مزایای او، به نفع محکومٌ‌له، بازداشت خواهد شد. علت این امر هم روشن است، زیرا اگر تمام حقوق و مزایای کارمند، قابل توقیف باشد، زندگی او مختل خواهد شد؛ به‌همین دلیل، قانونگذار صرفاً یک‌سوم حقوق و مزایای کارمند را قابل توقیف دانسته و حتی در فرضی که آن کارمند، زن یا فرزند داشته باشد، این مقدار را به یک‌چهارم، کاهش داده است ..


معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام

دادگستری ایلام


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ آبان ۹۸ ، ۱۴:۳۰
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ایلام
 

به یاد داشته باشیم هیچ کسی دوست ندارد عنوان قاتل را تا آخر عمر با خودش حمل کند
.......
....
..
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام
دادگستری ایلام
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ آبان ۹۸ ، ۱۳:۴۳
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ایلام

به همت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام جلسه ای با موضوع طرح ارتقاء مداخلات انتظامی در راستای کاهش تلفات جانی درون شهری در سالن جلسات معاونت برگزار گردید.
 به گزارش خبرنگار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام، بخشنده گفت: کاهش سوانح رانندگی وابسته به دو عامل اقدامات پیشگیرانه و توجه به عامل انسانی است. وی افزود: در خصوص اقدامات پیشگیرانه، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری در تلاش است با همکاری دستگاه های ذیربط اقداماتی را در دستور کار قرار دهد.
بخشنده ادامه داد: در رابطه به عامل انسانی باید گفت که انسان موجودی ممکن الخطاست و نمی توان انتظار داشت تا اشتباهی مرتکب نشود به همین دلیل باید با ارتقاء امکانات خودرو و جاده امر خطای انسانی را به حداقل رساند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام تاکید کرد: برای آنکه مقوله ایمنی و پیشگیری در بحث تصادفات به مرحله عملی برسد به تلاش‌های جمعی نیاز است و تشکیل مدیریت واحد در این خصوص و داشتن منابع مالی کافی در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.
بخشنده افزود: حوادث جاده‌ای این باور را ایجاد کرده است که تصادفات اتفاق می‌افتند و برای جلوگیری از آن هیچ کاری نمی‌توان کرد اما حقیقت این است که آموزش نیروی انسانی و افزایش ایمنی خودرو و جاده ها به شکل قابل ‌توجهی از میزان تصادفات و تلفات ناشی از آن می کاهد.


معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام

دادگستری ایلام

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ آبان ۹۸ ، ۱۳:۴۶
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ایلام

به گزارش خبرنگار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام، کارگاه آموزشی در راستای تشکیل مؤسسات داوری برای ارتقای وضعیت رسیدگی به دعاوی و کاهش ورودی دادگاه‌ها در استان ایلام تشکیل گردید.

عبدالوهاب بخشنده معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام اظهارداشت: داوری در دعاوی حقوقی روشی کم هزینه نسبت به دادرسی در محاکم قضایی است و در عین حال دارای ضمانت اجرای قویتری می باشد.

‌ بخشنده گفت: تشکیل مؤسسات داوری در استان ایلام به منظور ارتقای وضعیت رسیدگی به دعاوی و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات می باشد. وی افزود: داوری میتواند جانشین بسیار مناسبی برای قضاوت در محاکم دادگستری باشد.

 معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام ادامه داد: یکی از مهمترین مزایای داوری، سرعت بخشی به حل و فصل دعاوی حقوقی است.

این مقام قضایی با اشاره به اینکه معمولا رسیدگی در محاکم قضایی چند مرحله ای است و هر مرحله نیز مستلزم رعایت تشریفات زیاد و طولانی است، تصریح کرد: تسریع در رسیدگی به اختلافات و صدور رأی توسط داور یا داوران، یکی از ویژگی های بارز و از محاسن امر داوری است.

 معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام یادآور شد: با توجه به این که افراد، خودشان داور یا داوران مورد نظر را جهت حل دعاوی حقوقی انتخاب میکنند و  هیچ گزینه ای به آنها تحمیل نمیشود، این انتخاب در نهایت منجر به مورد قبول واقع شدن آرای صادره درخصوص آن ها خواهد شد.

 وی تأکید کرد:  حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات یکی دیگر از مزایای داوری است.

 بخشنده در این خصوص اظهارداشت:  در رسیدگی‌های قضایی معمولا از آنجا که خوانده لزوماً راضی به اقامه دعوی نیست و علاوه بر آن هیچ یک از طرفین حق انتخاب قاضی را ندارند، صدور رأی اگرچه ممکن است به معنی الزام به پایان اختلاف باشد اما به معنای پایان خصومت نیست.

این مقام قضایی تصریح کرد: اما در نقطه مقابل؛ با رجوع به امر داوری، به دلیل این که انتخاب داور و مقررات مربوط به آن با توافق طرفین صورت می گیرد، اصحاب دعوی با رضایت بیشتری رأی داور یا داوران خود را قبول خواهند کرد.

قابل ذکر است، این کارگاه با حضور  بیش ۷۰ نفر از شرکت کنندگان در راستای عمل به سیاستهای معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه به منظور کاهش ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی، فرهنگ سازی و مشارکت حداکثری آحاد جامعه در گسترش فرآیند عدالت، اولین دوره جامع آموزش چهار مرحله ای داوری حقوقی استان ایلام در محل سالن اجتماعات هتل زاگرس استان ایلام برگزار شد.

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ایلام    

دادگستری ایلام
                   

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ آبان ۹۸ ، ۱۳:۰۷
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ایلام