معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام

دادگستری ایلام
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام
مالک روشنی
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام
..................................
با پیوستن به ما در جهت پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی یاری رسان دستگاه قضایی در استان ایلام باشید بیایید همه با هم جامعه را برای قانون شکنان و مجرمان ناامن کنیم هرگونه اقدامی در جهت پیشگیری از وقوع جرم که منجر به افزایش امنیت در جامعه شود باید با برنامه‌ریزی،هماهنگی متولیان امنیت، هدایت، نظارت و کنترل انجام شود و اگر اقدامات کارشناسانه صورت گیرد قطعاً به نظم اجتماعی، کاهش جرائم، آرامش، پیشرفت و توسعه جامعه می‌انجامد. رعایت حقوق شهروندی و ایجاد فضای امن در جامعه از بروز آسیب‌ها و رفتارهای نامناسب جلوگیری خواهد کرد.
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام
دادگستری کل استان ایلام
تبادل لینک


۹ مطلب در شهریور ۱۳۹۹ ثبت شده است

علی دهقانی رئیس کل دادگستری استان گفت: هدف ما در شورای پیشگیری از وقوع جرم بررسی مشکلات و چالش ها و اتخاذ تدابیر و اقدامات غیر قهر آمیز برای حل مشکلات که این خود مستلزم یک کار جمعی و همگانی است.

به گزارش خبرنگار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، دهقانی بحث پیشگیری را یکی از موضوعات بسیار مهم دانست و افزود: استفاده از ظرفیت سازمان ها و نهاد های اجرایی و با کمک های حمایتی و نظارتی دستگاه قضایی می توان از ایجاد هزینه برای کشور و جامعه در آینده جلوگیری کرد.

رئیس کل دادگستری استان ادامه داد: اگر در بحث پیشگیری خوب عمل بکنیم این یک سرمایه گذاری است و ضرورتی به الزام و استفاده از قوه قهریه نیست و لازمه آن این است که همه نهادها و سازمان ها به وظایف و تکالیفی که برای آنان ترسیم شده عمل کنند.

وی افزود: امروزه توان دستگاه های نظامی، انتظامی، امنیتی و قضایی باید معطوف به موضوعات بسیار مهم در حوزه امنیت و استقرار نظم در جامعه باشد و سازمان ها اجرایی و نهاد های دولتی باید تلاش کنند با اقدامات پیشگیرانه این فشاری که بر نهاد های نظامی، انتظامی، امنیتی و قضایی است را تعدیل کنند.

رئیس کل دادگستری استان تاکید کرد: یکی از موضوعات مهم اجرای طرح کاداستر است که یک وظیفه و تکلیف همگانی برای همه نهاد ها و دستگاه های دولتی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است که این طرح با هدف حل مشکلات مربوط به تثبیت مالکیت اموال دولتی صورت گرفته که این خود یک اقدام پیشگیرانه است و با این کار از طرح دعاوی متعدد علیه دولت و سازمان های دولتی و مخصوصا منابع طبیعی جلوگیری شود.

دهقانی ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع کارگروهی به مرکزیت سازمان بازرسی تشکیل گردید که اقدامات این کارگروه در جهت اجرایی شدن کامل طرح کاداستر و تثبیت مالکیت اموال دولتی می باشد.

علی دهقانی با مرتبط دانستن طرح کاداستر و موضوع حاشیه نشینی افزود: حاشیه نشینی یک آسیب اجتماعی در سطح کشور و مخصوصا در شهر های بزرگ است که زمینه ایجاد آسیب های دیگر را فراهم می کند و افرادی که می خواهند کمتر مورد نظارت قرار بگیرند و گروه های مجرم، مناطق حاشیه را برای فعالیت خود انتخاب می کنند.

 

رئیس کل دادگستری استان گفت: حاشیه نشینی پل ارتباطی برای انتقال آسیب به مرکز شهر است لذا باید به صورت جدی به آن توجه شود و با کسانی که اقدام به ساخت و ساز های غیر مجاز و تصرفات غیر قانونی در اراضی ملی در حومه شهر می شوند به شدت برخورد شود.

دهقانی خطاب به اعضای شورای پیشگیری گفت: باید کارگروهی تعیین شود که هم از بعد پژوهشی و هم از بعد عملی و کاربردی موضوع حاشیه نشینی را بررسی و راه های پیشگیری از گسترش آن را ارائه کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ شهریور ۹۹ ، ۱۳:۴۳
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ایلام

به همت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، جلسه ای با عنوان اتخاذ تدابیر لازم در راستای تامین امنیت غذایی، در جهت پیشگیری از جرائم علیه بهداشت عمومی در محل سالن جلسات معاونت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، بخشنده مهمترین موارد مربوط به بهداشت عمومی استان را کشتار غیر مجاز دام و فروش محصولات لبنی سنتی عنوان کرد و افزود: مزارع سبزی و صیفی جات و آب آشامیدنی نیز از دیگر مشکلات مربوط به بهداشت عمومی استان است و عدم رعایت بهداشت عمومی توسط افراد دارای مجازات بوده و این امر مورد نظر قانون گذار قرار داشته است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری افزود: طبق ماده 688 هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود از قبیل آلوده کردن آب آشامیدنی یا توزیع آب آشامیدنی آلوده، دفع غیر بهداشتی فضولات انسانی و دامی و مواد زاید، ریختن مواد مسموم کننده در رودخانه ها،ریختن زباله در خیابان ها و کشتار غیرمجاز دام، استفاده غیر مجاز فاضلاب خام یا پساب تصفیه خانه های فاضلاب برای مصارف کشاورزی ممنوع است و مرتکبان چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجازات شدیدتری نباشند به حبس تا یک سال محکوم خواهند شد.

بخشنده ادامه داد: رعایت بهداشت عمومی از طرف افراد علاوه بر اینکه امری فردی است بلکه نشان دهنده مسئولیت فرد در برابر جامعه و افراد است و در صورت تخطی از موازین بهداشتی منجر به آسیب به سایر افراد، برای فرد مقصر و متخلف ایجاد مسئولیت کرده و قانون گذار برای این موارد مجازات تعیین کرده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ شهریور ۹۹ ، ۰۹:۲۸
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ایلام

نشست مشترک بین مربی استانی و مربیان منتخب شهرستانی مربوط به کارگاه های بیست و سه مهارت تربیت فرزند ویژه والدین دارای 7 تا 12 سال 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ شهریور ۹۹ ، ۰۸:۵۶
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ایلام

به گزارش خبرنگار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، علی دهقانی رئیس کل دادگستری استان گفت: یکی از برنامه های تحولی دستگاه قضایی در دوره جدی به ریاست آیت الله رئیسی، تقویت ارتباطات مردمی و ارتباط نزدیک با مردم و اقشار مختلف مردم است.

وی افزود: هدف از این ارتباط و تقویت ارتباط با مردم، شنیدن دغدغه ها و مشکلات مردم است که یکی از راه هایی که می تواند کمک بکند به تقویت ارتباطات مردمی و کاهش آسیب های اجتماعی، فعالیت سمن ها در حوزه های مختلف است.

دهقانی با تاکید بر این که سمن ها نقش پر رنگی در جامعه دارند افزود: سمن های می توانند به نهادینه کردن مسئولیت پذیری در جامعه کمک کنند که از این طریق میتوان پاسخگویی مسئولین را افزایش داد و بسیاری از مشکلات جامعه را حل کرد.

رئیس کل دادگستری استان ادامه داد: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم یک پل ارتباطی بین دستگاه قضایی و سمن هاست و از این طریق می توان با تشکیل کارگروه های تخصصی به کمک سمن ها بسیاری از مشکلات را بررسی و حل و فصل کرد.

دهقانی تاکید کرد: یکی از وظایف دستگاه قضایی پیشگیری از جرائم و آسیب های اجتماعی است و مطالبه گری از دستگاه ها و نهادهای مسئول در راستای کاهش جرائم و آسیب هاست که سمن ها می توانند نقش موثری در مطالبه گری از دستگاه های مربوطه داشته باشند.

دهقانی افزود: همچنین سمن ها می توانند در زمینه های مختلفی چون دفاع از حقوق عامه و حقوق شهروندی، پیشگیری از جرائم و آسیب های اجتماعی، اعلام مفاسد و ترویج صلح و سازش دستگاه قضایی را یاری کنند.

رئیس کل دادگستری استان خطاب به نمایندگان سازمان های مردم نهاد استان گفت: داوطلبانه حضور پیدا کردن و کمک به حل مشکلات مردم و جامعه کار بزرگی است و دادگستری آمادگی کامل را دارد که نیازهای حقوقی سمن ها را با برگزاری کلاس های آموزشی و نشست های تخصصی مرتفع نماید.

گفتنی است که نشست هم اندیشی رئیس کل دادگستری استان با سازمان های مردم نهاد و جمعی از خیرین استان به میزبانی رئیس کل دادگستری استان و با حضور معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری برگزار گردید که در این نشست بر تقویت و ادامه همکاری بین دستگاه قضایی، سازمان های مردم نهاد و خیرین استان تاکید شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ شهریور ۹۹ ، ۱۳:۴۸
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ایلام

به گزارش خبرنگار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، جلسه ستاد پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی با ریاست علی دهقانی رئیس کل دادگستری، عبدالوهاب بخشنده معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و دبیر ستاد، دادستان مرکز استان، معاون سیاسی استاندار و دو کاندید انتخابات حوزه جنوبی استان برگزار شد.

دهقانی رئیس کل دادگستری استان گفت: قانون برای دستگاه قضایی نه در اجرا و نه در نظارت بر انتخابات تکلیفی مشخص نکرده است اما در ماده 67 اتخاذ تدابیر پیشگیرانه و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی بر عهده دستگاه قضایی نهاده شده است و تشکیل و راه اندازی این ستاد نیز در همین راستا می باشد.

وی افزود: هدف ما در این ستاد استفاده از ظرفیت همه اعضا شامل ناظرین، مجریان و حتی کاندیداها برای پیشگیری و فراهم نمودن زمینه برگزاری یک انتخابات سالم و پر شور است.

دهقانی ادامه داد: انتخابات در این دوره با انتخابات تمام ادوار متفاوت است چرا که در این انتخابات سلامت مردم مهمترین عامل است که باید به صورت ویژه به آن توجه شود و همه مسئولین باید در حدود اختیارات خود برای برگزاری انتخاباتی در کمال سلامت و امنیت تلاش کنند.

رئیس کل دادگستری استان افزود: با توجه به شرایط کرونا در این دوره هر گونه تجمع، تشکیل گردهمایی و توزیع اقلام خوراکی ممنوع است اما در کنار حذف تبلیغات به صورت حضوری زمینه ای فراهم شده که کاندیداها در رسانه ملی حضور پیدا کنند و به معرفی خود و برنامه های خود بیردازند.

دهقانی تاکید کرد: دیدگاه ما در این ستاد دیدگاه پیشگیرانه است ولی طبعاً اگر کسی مرتکب جرم یا تخلف انتخاباتی شود در شعب ویژه و به صورت ویژه و در وقت فوق العاده رسیدگی خواهد شد.

وی ادامه داد: در شهرستان هایی که انتخابات برگزار می شود شعب ویژه برقرار است و قاضی کشیک هم در روز رای گیری و هم قبل از آن آماده رسیدگی به گزارش ها و شکایت های مربوط به انتخابات است.

دهقانی افزود: هر گونه استفاده از اموال دولتی و امکانات بیت المال در امر انتخابات جرم است و سازمان بازرسی و نهادهای نظارتی دیگر باید به این موضوع ورود کنند و دستگاه قضایی هم در این زمینه با هیچ کس تعارف ندارد و با متخلفان برخورد قاطع می کند.

رئیس کل دادگستری استان با تاکید بر این که قانون مداری و اخلاق مداری دو محور اصلی برای رسیدن به انتخابات سالم است به کاندیداها انتخاباتی توصیه کرد برای اثبات خود به تخریب دیگران نپردازند، همچنین از دادن وعده های غیر قابل تحقق که خارج از حدود وظایف و اختیارات نمایندگی است و باعث ایجاد انتظارات واهی می شود بپرهیزند.

دهقانی گفت: انتخابات یک حق برای مردم و یک تکلیف برای مسئولین از جهت فراهم نمودن زمینه اجرای این حق است و رعایت عدالت با رعایت قانون محقق می شود.

وی افزود: بی طرفی در امر انتخابات یک تکلیف است و خروج از بی طرفی از سوی مجریان و ناظران انتخابات جرم است و اگر گزارشی در این خصوص با مستندات واصل شود برخورد جدی و قاطع صورت می گیرد.

در ادامه خسروی زاد دادستان مرکز استان گفت: فضای مجازی به خاطر بستر تلگرام غیر قابل کنترل است و مدیران کانال های تلگرامی را به راحتی نمی توان شناسایی کرد.

وی با توجه به دریافت بعضی گزارشات واصله افزود: سوء استفاده افراد از اموال دولتی موجب دلسردی مردم می شود و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد انتخابات که تاکید داشتند نباید به گونه ای برخورد کنیم که موجب دلسردی مردم شود.

خسروی زاد ادامه داد: شائبه هایی در مورد بعضی از مسئولین اجرایی در مورد استفاده از اموال دولتی جهت کمک به کاندید خاص وجود دارد که باید بررسی و پیگیری شود.

در این جلسه معاون سیاسی استاندار ایلام گفت: ما در انتخابات دو رویکرد داریم که اول برگزاری انتخابات سالم و دوم مشارکت حداکثری مردم است.

نوذری افزود: ما باید قواعد دموکراسی را بپذیریم و به آن احترام بگذاریم و آنچه مردم انتخاب می کنند را محترم بشماریم.

وی خطاب به کاندیداها گفت: باید با توجه به حساسیت های قومی و قبیله ای در مناطق استان وجود دارد از اظهار نظرهای حاشیه ای پرهیز کنند.

نوذری تاکید کرد: هر گونه تبلیغ حضوری، تجمع کارناوال و ... ممنوع است و تبلیغات فقط از طریق فضای مجازی و رسانه ملی صورت می گیرد.

معاون سیاسی استاندار در مورد شائبه هایی که در مورد بعضی مدیران اجرایی وجود دارد گفت: مدیران خارج از تایم اداری و بدون استفاده از امکانات دولتی و عنوان دولتی می توانند کار انتخاباتی بکنند و در غیر این صورت جرم است و با آنان برخورد می شود.

این جلسه که با حضور نمایندگان مجری و ناظر انتخابات، نماینده شورای نگهبان استان و دو کاندید حوزه جنوب برگزار شد، اعضا نظرات و پیشنهادات خود را در راستای اقدامات پیشگیرانه مطرح و همچنین کاندیداهای مورد نظر نقطه نظرات، مشکلات و دغدغه های خود در این زمینه را مطرح کردند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ شهریور ۹۹ ، ۰۸:۱۲
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ایلام

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گفت: بیشتر توریست های وارد شده به استان ایلام مربوط به زائرینی است که به قصد زیارت از کشور عراق وارد استان می شوند هر چند ایلام دارای ظرفیت های زیادی از جهت گردشگری و جذب توریست می باشد ولی تاکنون از آنها استفاده بهینه نشده است.

به گزارش خبرنگار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، بخشنده گفت: صنعت گردشگری صنعتی است که در دهه های اخیر به عنوان یک منبع برای توسعه پایدار مورد توجه قرار گرفته است که از اثرات اقتصادی گردشگری می توان به کسب درآمد ارزی ،افزایش سرمایه گذاری و توسعه صنایع دستی نام برد.

بخشنده افزود: استان ایلام دارای جاذبه های متنوع و منحصر به فرد تاریخی، مذهبی، فرهنگی، طبیعی و... است که می تواند برای خارجیان دیدنی باشد و عده زیادی را برای بازدید از این آثار روانه استان کند که باید برای توسعه گردشگری مورد توجه قرار گیرند.

بخشنده ادامه داد: از طرفی موانعی نیز در راه توسعه گردشگری وجود دارد که، ضعف تبلیغات، تعدد مراکز تصمیم گیری و کمبود امکانات اقامتی و حمل و نقل را می توان ذکر کرد که باید در رفع آنها کوشش شود .

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری اضافه کرد: در رابطه با جرایم امنیتی، انتظامی در حوزه گردشگری با مواردی چون، جرایم علیه توریسم( سرقت، تجاوز، کلاهبرداری، ) و جرایم له توریسم( تجاوز ، روابط نامشروع، ..) روبرو می شویم که خوشبختانه در استان ایلام این جرائم یا وجود ندارد یا بسیار نادر است.

بخشنده ادامه داد: البته در استان گاهاً جرائمی چون قاچاق کالا و ارز توسط توریست های خارجی که اغلب اتباع کشور عراق می باشند اتفاق می افتد که اقدامات لازم در این خصوص باید توسط مراجع ذیربط صورت گیرد.  

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ شهریور ۹۹ ، ۱۴:۲۰
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ایلام

 

به همت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام، دومین نشست تخصصی با موضوع بررسی موانع اجرای طرح کاداستر با حضور اعضای کارگروه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، عبدالوهاب بخشنده حفاظت و نگهداری ادارت و سازمان های دولتی از املاک خود را یکی از وظایف مهم آنان دانست و افزود: متاسفانه حاشیه نشینی بیشتر در زمین های دولتی اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: نبود سامانه های شفاف اطلاعاتی، مشخص نبودن حدود املاک و زمین های دولتی از دلایل مهم سوء استفاده و تصرف اراضی ملی توسط سودجویان و فرصت طلبان است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گفت: اجرای طرح کاداستر که در بر گیرنده مشخصات زمین و ثبت کامل مشخصات مالک یا مالکان است، می تواند در کاهش جرائم مربوط به تخلفات ملکی و تصرفات غیر مجاز نقش بسزایی داشته باشد.

بخشنده ادامه داد: تمام دستگاه ها مکلف به تهیه مستندات و اطلاعات توصیفی املاک متعلق به خود و در اختیار گذاشتن این اطلاعات به اداره ثبت اسناد و املاک جهت اجرای طرح کاداستر و صدور سند مالکیت می باشند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ شهریور ۹۹ ، ۰۹:۳۳
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ایلام

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان قانون اساسی از علی دهقانی رئیس کل دادگستری استان و عبدالوهاب بخشنده معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با اهدای لوح، تقدیر به عمل آورد.

به گزارش خبرنگار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، محمد حسن صادقی مقدم از کوشش بی پایان و تلاش صادقانه در برگزاری و نظارت بر یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی توسط رئیس کل و معاون دادگستری و نهاد مربوطه تقدیر و تشکر نموده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ شهریور ۹۹ ، ۱۰:۵۰
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ایلام

به گزارش خبرنگار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، دهقانی رئیس کل دادگستری استان در راستای اجرایی کردن مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری از چند واحد تولیدی شهرک صنعتی ایلام بازدید کرد.

رئیس کل دادگستری استان ایلام حمایت از کارآفرینان و تولیدکنندگان و پشتیبانی از سرمایه‌گذاری مشروع را از برنامه‌های اساسی دستگاه قضایی استان عنوان کرد و اظهار داشت: برای رسیدن به شعار سال یعنی جهش تولید ، همه مسئولان باید همه جانبه از صنعت، تولید و سرمایه‌گذاری مشروع حمایت کنند وما به عنوان دستگاه قضایی ، حمایت ازتولید را دستور کار خود قرارداده ایم.

وی با اشاره به اهتمام دادگستری استان برای رفع موانع تولید، از بررسی مسائل و مشکلات مربوط به واحد‌های صنعتی و تولیدی در ستاد استانی و پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در دادگستری خبر داد و گفت: در این ستاد به مسائل و مشکلات واحد‌های صنعتی به‌صورت دقیق و کارشناسی شده و در چارچوب مقررات و قوانین موجود رسیدگی و راهکار‌هایی برای رفع مشکلات و موانع تولید ارائه می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان ایلام در این بازدید از یک واحد تولید مواد پلیمری که محصولاتی شامل فیلم یک لایه عریض کشاورزی، فیلم شیرینگ و ... با ظرفیت تولید 100 درصدی و اشتغال زایی 23 نفر که 100 درصد تولیدات خود را به کشور عراق صادر می کند و یک میلیون دلار در سال ارز آوری برای استان و کشور دارد، دیدن کرد.

گفتنی است رئیس کل دادگستری استان و مدیر عامل شهرک های صنعتی استان از این واحد تولیدی با اهدای لوح، تقدیر به عمل آوردند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ شهریور ۹۹ ، ۱۲:۳۶
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ایلام