معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام

دادگستری ایلام
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام
مالک روشنی
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام
..................................
با پیوستن به ما در جهت پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی یاری رسان دستگاه قضایی در استان ایلام باشید بیایید همه با هم جامعه را برای قانون شکنان و مجرمان ناامن کنیم هرگونه اقدامی در جهت پیشگیری از وقوع جرم که منجر به افزایش امنیت در جامعه شود باید با برنامه‌ریزی،هماهنگی متولیان امنیت، هدایت، نظارت و کنترل انجام شود و اگر اقدامات کارشناسانه صورت گیرد قطعاً به نظم اجتماعی، کاهش جرائم، آرامش، پیشرفت و توسعه جامعه می‌انجامد. رعایت حقوق شهروندی و ایجاد فضای امن در جامعه از بروز آسیب‌ها و رفتارهای نامناسب جلوگیری خواهد کرد.
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام
دادگستری کل استان ایلام
تبادل لینک


۱۷ مطلب در شهریور ۱۴۰۱ ثبت شده است

نشست تخصصی با موضوع نقد قوه قضائیه و با مشارکت قضات بازنشسته، اساتید دانشگاه، اساتید حوزه، ائمه جمعه، نمایندگان حقوقی دستگاه های اجرایی، کانون و مرکز وکلا و مرکز کارشناسان رسمی دادگستری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، روشنی در ابتدای این نشست ضمن تبیین محور ها و موضوعات مورد نقد افزود: هدف از برگزاری این نشست، جمع آوری نقد ها، نظرات و پیشنهادات اعضا پیرامون قوه قضائیه و ارسال این موارد جهت شرکت در جشنواره نقد برتر می باشد.

وی تاکید کرد: محور های نقد قوه قضائیه شامل: 1- رسیدگی به تظلمات، تعدیات، شکایات، حل و فصل دعاوی و رفع اختلافات 2- پیشگیری از وقوع جرم 3- نظارت بر اجرای صحیح قوانین و حسن جریان امور 4- احیاء حقوق عامه، گسترش عدل و آزادی های مشروع 5- کشف جرم، تعقیب و مجازات و تعزیر مجرمین و اجرای حدوذ و مقررات مدون جزائی اسلام 6- اصلاح مجرمان 7- نظام مدیریتی قوه قضائیه و سازمان های تابعه، می باشد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با تاکید هیچ دستگاه و سازمانی خالی از اشکال و ایراد نیست افزود: ممکن است من نوعی که در دستگاه قضایی خدمت می کنم، ایرادات و نقص های آن را نبینم اما کسانی که در خارج از مجموعه قرار دارند بهتر می توانند این ایرادات را ببینند.

وی ادامه داد: امیدواریم با طرح نقدها و ارائه راهکارهای اصولی بتوانیم گامی در جهت بهبود دستگاه قضایی و اجرای هر چه بهتر عدالت برداریم.

در این نشست که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام برگزار شد، محمدی پور معاون پژوهشی دانشگاه با بیان این که عدالت ضامن بقاء هر مجموعه است، افزود: برگزاری این نشست در محیط دانشگاه و نقد آزادانه نشان از عزم جدی دستگاه قضا برای اصلاح امور و اجرای هر چه دقیق تر عدالت دارد.

محمدی پور ادامه داد: حضور صاحب نظران مختلف در این نشست می تواند در ارائه نقدهای آکادمیک و سازنده و بررسی ایرادات دستگاه قضایی از زوایای مختلف مفید و موثر باشد.

در ادامه اعضاء نقدها و نقطه نظرات خود را مطرح و پیشنهاداتی در این زمینه ارائه کردند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۰۱ ، ۱۵:۱۰
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ایلام

با حضور روشنی سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان راه کارهای پیشگیری از تزلزل بنیان خانواده بررسی شد.

به گزارش خبرنگار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، روشنی با حضور در برنامه رادیویی صدای مشاور راهکارهای پیشگیری از تزلزل بنیان خانواده را بررسی و مطالبی در این خصوص ارائه نمود.

وی بیان کرد: یکی از آسیب هایی که به شدت بنیان خانواده را به خطر می اندازد و خود سبب ایجاد آسیب های دیگر برای اعضای خانواده می شود، طلاق است که آمار آن در سال های اخیر رشد داشته است.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با تاکید بر این که باید در مورد ازدواج انتخاب آگاهانه صورت گیرد افزود: زوجین باید قبل از ازدواج به معیارهای مناسب برای انتخاب همسر توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: از جمله مواردی که در استحکام زندگی مشترک موثر است می توان به مواردی چون پررنگ نمودن آموزه های دینی و معنویت در زندگی مشترک، انتخاب همسر بر اساس معیار های دینی و گذشت زوجین در زندگی مشترک اشاره کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۰۱ ، ۱۵:۰۷
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ایلام

برنامه سیمای خانواده صدا و سیمای مرکز ایلام با حضور روشنی سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، با موضوع طلاق، آسیب های ناشی از آن و روابط و حقوق متقابل زوجین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، روشنی با تاکید بر این که طلاق آخرین راه حل در روابط زوجین است افزود: امروزه متاسفانه بسیاری از زوجین با اولین مشکلی که در زندگی مشترک مواجه می شوند، به سراغ طلاق می روند.

وی ادامه داد: متاسفانه روند طلاق در استان رو به افزایش است و در همین راستا یکی از پیشنهادات این معاونت که در سطح قوه قضائیه مورد استقبال قرار گرفت، استفاده از ظرفیت روحانیون و مشاورین مذهبی در مراکز مشاوره تخصصی خانواده بود که هم اکنون در مراکز مشاوره استان در حال انجام است.

روشنی تاکید کرد: یکی از برنامه هایی که در این رابطه توسط این معاونت در حال پیگیری و انجام است توسعه کمی و کیفی مراکز مشاوره در کنار دادگاه های خانواده و پیگیری ارتقاء خدمات در سامانه ثبت اطلاعات و ارجاع  متقاضیان طلاق با مشارکت و همکاری مرکزامور وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده ، شورای حل اختلاف و اداره کل بهزیستی استان می باشد.

روشنی سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری در این برنامه تلویزیونی در باره راهکارهای پیشگیری از طلاق، آسیب های ناشی از طلاق و همچنین روابط و حقوق متقابل زوجین مطالبی را بیان و توصیه هایی را به زوجین جوان ارائه نمود. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ شهریور ۰۱ ، ۰۸:۱۴
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ایلام

به همت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام، جلسه ای با موضوع پیشگیری از کلاهبرداری سایبری به ریاست روشنی سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام، روشنی گفت: با توجه به گسترش و پیشرفت روز افزون فضای مجازی در تمام ابعاد زندگی بشر، فضای مجازی قابلیت انجام بیشترین جرائم را پیدا کرده است به طوری که این مسئله اختصاص به شغل یا حرفه‌ی خاصی ندارد و ممکن است تمام افراد جامعه را در برگیرد.

وی افزود: در بسیاری از موارد مشاهده می‌شود افراد کلاهبردار با انتشار آگهی‌های جعلی واگذاری وام بدون بهره و یا تسهیلات بانکی با سود کم از هموطنان کلاهبرداری نموده اند.

روشنی بیان کرد: امروزه با توجه به گسترش تکنولوژی، بسیاری از مجرمان ترجیح می دهند به جای زورگیری، سرقت یا کیف‌قاپی دست به سرقت در فضایی مجازی بزنند که این عامل باعث شده است پرونده های مربوط به کلاهبرداری اینترنتی در استان در سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته باشد به طوری که در سال 1400 نسبت به سال 1399 با افزایش 57 درصدی پرونده های کلاهبرداری اینترنتی مواجه بوده ایم.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام با تاکید بر این که هدف عینی که در سال جاری برای این برنامه در نظر گرفته ایم توقف رشد جرائم سابیری و یا کاهش 3 درصدی این جرائم است که در این راستا نیازمند همکاری و همیاری همه دستگاه ها و نهادهای متولی می باشیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ شهریور ۰۱ ، ۰۸:۱۳
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ایلام

روشنی سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام در راستای تامین امنیت غذایی، به منظور پیشگیری از جرائم علیه بهداشت عمومی از کشتارگاه صنعتی ایلام واقع در شهرک صنعتی بازدید به عمل آورد.

به گزارش خبرنگار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، روشنی ضمن بازدید از قسمت های مختلف کشتارگاه از جمله نحوه ذبح و عرضه گوشت به بازار تاکید کرد: گوشتی که با نظارت از کشتارگاه به بازار عرضه می شود کاملا سالم و بهداشتی است و مردم می توانند با اطمینان کامل آن را مصرف کنند.

وی اظهار کرد: از شهروندان و هم استانی های تقاضا داریم که گوشت مصرفی خود را از مراکز مجاز تهیه کنند چرا که گوشت های عرضه شده در مکان های غیر رسمی ممکن است موارد بهداشتی یا شرعی را رعایت نکنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ شهریور ۰۱ ، ۰۸:۱۱
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ایلام

روشنی سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام در راستای حمایت از خانواده زندانیان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی این خانواده ها، با تعدادی از خانواده های زندانیان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرنگار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، در این دیدار که احسانی مدیر کل زندان های استان و پاینده پور قاضی ناظر زندان روشنی را همراهی می کردند، مشکلات تعدادی از خانواده های زندانی استماع و دستورات لازم جهت پیگیری مشکلات آنان صادر گردید، همچنین بسته های معیشتی تهیه شده به خانواده های زندانیان اهدا شد.

روشنی تاکید کرد: خانواده های زندانیان در معرض آسیب های فراوانی قرار دارند که لازم است برای پیشگیری از این آسیب ها تدابیر لازم اتخاذ شود که در همین راستا معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کارگاه های آموزشی برای خانواده های زندانیان با عنوان مدیریت مهارت و دانش رفتار برگزار می کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ شهریور ۰۱ ، ۰۸:۱۲
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ایلام

رئیس کل دادگستری استان ایلام در نشست اعضای بزرگداشت هفته دفاع مقدس گفت: آماده ایم با شهدا عهد ببندیم که بیش از پیش خدمتگذار مردم باشیم.

به گزارش خبرنگار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، علی محمدی با تاکید بر این که بزرگداشت هفته دفاع مقدس در راستای جهاد تبیین مورد نظر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) است، افزود: باید تفکرات ولایت فقیه که نشات گرفته از تفکرات ناب اسلامی است را به زیر مجموعه خود منتقل کنیم.

وی بیان کرد: وقتی از دفاع مقدس حرف می زنیم باید به غیرت مندی مردم افتخار کنیم چرا که با تمام وجود از کیان نظام اسلامی دفاع کردند و در واقع این اقدام برخواسته از جوهر وجودی اسلام ناب محمدی است.

علی محمدی با بیان این که تفکر جهادی در بین ملت ما نهادینه شده است خاطر نشان کرد: تفکر جهادی در بین جوانان و نخبگان ما وجود دارد و خدمت خالصانه به مردم که امروز بیش از هر زمان دیگری احساس می شود، برآمده از تفکر جهادی است.

رئیس کل دادگستری استان با یادآوری این که هفته دفاع مقدس فرصتی است که زیرساخت های فرهنگی را در درون دستگاه تقویت کنیم، افزود: دفاع مقدس برآمده از وجود انسان های پاک است، برآمده از آیات و روایات است از این رو برای همه مردم سرمشق شده است.

وی ادامه داد: خدمت به مردم فضیلت و بالاترین عبادت است که این فضیلت باعث آرامش در زندگی شخصی و اجتماعی ما می شود و این درسی است که از شهدا و ایثارگران آموخته ایم.

علی محمدی خاطرنشان کرد: ان شاءالله با پیروی از فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بتوانیم به این نظام اسلامی و مردم ولایت مدار آن خدمت ایثارگرانه ارائه دهیم و در هفته دفاع مقدس به رسم احترام و قدرشناسی از خانواده های شهدا، ایثارگران و جانبازان تجلیل و با آرمان های امام (ره) و شهدا تجدید میثاق کنیم.

در ابتدای این نشست روشنی سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ضمن اعلام برنامه های هفته دفاع مقدس تاکید کرد: این نشست به منظور برنامه ریزی و تقسیم کار بزرگ داشت هفته دفاع مقدس برگزار می شود.

وی با بیان این که اگر مردم ما این همه تحریم سخت و ظالمانه را تحمل کردند ناشی از آن مقاومت هایی است که در دفاع مقدس آموخته اند، افزود: هدف ما این است که رشادت ها و دلاوری های هشت سال دفاع مقدس را به نسل های بعد منتقل کنیم همانطور که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در مورد دفاع مقدس فرموده­اند: «هشت سال دفاع مقدس صرفا مربوط به یک برهه زمانی نیست بلکه گنجینه عظیمی است که تا مدت های طولانی ملت ما می توانند از آن استفاده کنند»

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ شهریور ۰۱ ، ۱۵:۰۰
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ایلام

به همت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام جلسه ای با موضوع تشکیل کارگروه و پیگیری اجرای برنامه مبارزه با سلاح و مهمات غیر مجاز برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، روشنی با تاکید بر این که امنیت، خط قرمز جامعه است افزود: یکی از مهمترین دلایل اعتماد مردم به نظام جمهوری اسلامی ایجاد امنیت پایدار در جامعه است.

وی بیان داشت: وجود مرز مشترک و طولانی با کشور عراق یکی از دلایل قاچاق سلاح مهمات در استان است که این موضوع مشکلات و آسیب های فراوانی را به دنبال دارد که می توان به خودکشی با سلاح گرم اشاره کرد که در بین روش های خودکشی در استان بیشترین فراوانی را دارد.

روشنی ادامه داد: یکی دیگر از تبعات قاچاق اسلحه و مهمات در استان، افزایش جرم تهدید و قدرت نمایی با سلاح گرم است که در سال های اخیر این موضوع افزایش محسوسی داشته است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ شهریور ۰۱ ، ۱۴:۵۸
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ایلام

روشنی سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام گفت: افزایش جمعیت کیفری یکی از معضلات بزرگ حال حاضر کشور است که علی رغم تلاش های صورت گرفته کماکان سیر صعودی دارد و تورم جمعیت زندان های کشور، امروز مشکلات عدیده ای را برای مسئولین مربوطه به همراه دارد از همین روی باید تدابیری در راستای رفع آن پیشنهاد کرد.

وی افزود: با توجه به ناکارآمد بودن مجازات حبس به ویژه حبس های کوتاه مدت، در اصلاح و باز اجتماعی شدن زندانیان، همچنین هزینه های اقتصادی زندان، مشکلات بهداشتی و روانی در آن، پیش بینی مجازات های جایگزین حبس ضرورت دارد.

روشنی با تاکید بر این که ماموریت ششم سند تحول قضایی مربوط به اصلاح مجرمان است افزود: این نشست در راستای اجرایی کردن برنامه مصوب « ترویج استفاده از نهادهای ارفاقی با رویکرد کاهش جمعیت کیفری و اصلاح مجرمین » برگزار می شود.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام ادامه داد: از جمله مهمترین دستاوردهای قانون مجازات اسلامی مصوب1392 مجازاتهای جایگزین حبس می باشد که بر اساس مواد 65 و 66 ق.م.ا اشخاصی که مرتکب جرائم عمدی می شوند و مجازات آن از 91 روز تا 6 ماه حبس می باشد، بجای حبس به مجازات جایگزین محکوم می شوند، البته استفاده از آن فقط برای مجرمانی می باشد که سابقه کیفری نداشته و یا اینکه مدت زمانی 5 ساله از کیفرشان گذشته باشد.

وی در ادامه به مواد قانونی مربوط به تعویق جرم، تعلیق جرم، جرم نظام نیمه آزادی، آزادی مشروط اشاره کرد و افزود: قاضی دادگاه میتواند حکم جرائم درجه 6 تا 8 را به مدت 6 ماه تا 2 سال به تعویق بیندازد و اجرای تمام یا قسمتی از جرائم درجه 3 تا 8 را بمدت 1 تا 5 سال تعلیق نماید و متهم با محکومیت بالای 10 سال با گذراندن نصف محکومیت و یا محکومیت زیر 10 سال با گذراندن یک سوم از آزادی مشروط برخوردار شوند

روشنی تاکید کرد: محکومین به حبس می توانند از نظام نیمه آزادی استفاده کنند بدین صورت که در زمان اجرای حبس فعالیت های حرفه ای، آموزشی، حرفه آموزی، درمانی و نظایر آن را در خارج از زندان انجام دهند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ شهریور ۰۱ ، ۱۴:۵۶
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ایلام

روشنی سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام ضمن تسلیت ایام اربعین حسینی با اشاره به تبعات قاچاق کالا و ارز افزود: قاچاق کالا سبب بیکاری و پایین آمدن کیفیت تولید داخلی می شود که نتایج منفی زیادی را به اقتصاد کشور تحمیل می کند.

به گزارش خبرنگار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، روشنی در جلسه کارگروه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری( مدظله العالی) مبنی بر برخورد قاطع با موضوع قاچاق، همه دستگاه های اجرایی موظفند در اولویت اول پیشگیری از قاچاق کالا و ارز و در مرحله بعد برخورد با این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند.

وی بیان داشت: اطلاع رسانی به مردم در زمینه عدم استفاده از کالای قاچاق گام مهمی در زمینه مبارزه با این پدیده شوم است و برای مردم خسارت های خرید کالای قاچاق شفاف سازی گردد و از ظرفیت های فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در این راستا استفاده شود.

روشنی ادامه داد: استفاده از ظرفیت صدا و سیمای مرکز استان در تولید و پخش برنامه های مختلف در این رابطه می تواند کمک شایانی به فرهنگ سازی و پیشگیری از قاچاق داشته باشد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام ضمن تاکید بر انجام اقدامات پیشگیرانه عنوان کرد: افزایش هزینه ارتکاب جرم، کاهش منافع و بر هم زدن موقعیت و محیط ارتکاب جرم از جمله اقدامات پیشگیرانه موثر در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز می باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ شهریور ۰۱ ، ۱۴:۵۳
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ایلام

برنامه رایویی شوکیانه ایلام با حضور روشنی سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با موضوع پیشگیری از خشونت اجرا گردید.

به گزارش خبرنگار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان  روشنی با بیان این که جرائم خشن امنیت روانی جامعه را مخدوش می کند افزود: یکی از دلایل بروز خشونت پایین آمدن آستانه صبر و تحمل افراد است که می توان با ارائه آموزش ها و مهارت های کنترل خشم از بروز آن پیشگیری کرد.

وی تاکید کرد: در سال گذشته 30 درصد از کل پرونده های ورودی به محاکم قضایی استان مرتبط با خشونت بوده که این نشان می دهد باید برای کنترل و کاهش این جرائم برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با بیان این موضوع که یکی از موارد خشونت، خشونت علیه زنان، کودکان و افراد ناتوان است افرود: افزایش خشونت و پرخاشگری با بالا بردن استرس های حاد و مزمن و  ایجاد معضلات  ناگوار دیگری در زندگی، برسلامت روان اثرات نامطلوبی می گذارد.

وی ادامه داد: پیامدهای اصلی خشونت شامل کودکان ناسالم، مرگ و میر، ناتوانی جسمی و روانی، خودکشی، دیگرکشی و در نهایت تهدید امنیت را به دنبال دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ شهریور ۰۱ ، ۱۴:۵۶
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ایلام

روشنی سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با حضور در مسجد مهدیه ایلام با هیئت صلح و سازش استان دیدار و بر گسترش فرهنگ صلح و سازش تاکید کرد.

 به گزارش خبرنگار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، روشنی به بیان جایگاه رفیع صلح و سازش در فرهنگ اسلامی پرداخت و افزود: با گسترش فرهنگ صلح و سازش نه تنها ورودی پرونده به محاکم قضایی کاهش می یابد بلکه زمینه ساز ایجاد مودت و محبت بین طرفین می گردد.

وی ادامه داد: کارهای فرهنگی و اقدامات پیشگیرانه خود نوعی امر به معروف و نهی از منکر است و باید کسانی که دارای نفوذ کلام و جایگاه اجتماعی هستند در این راستا تلاش کنند.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان افزود: در سال های اخیر همکاری هیات صلح و سازش استان با دستگاه قضایی بسار پربار بوده است به طوری که پرونده های بسیاری از طریق این هیات حل و فصل گردیده است.

روشنی اظهار نمود: یکی از مزیت های استان ما با توجه به بافت قومی و قبیله ای که دارد نفوذ کلام بزرگان، معتمدان و ریش سفیدان آن است که باید از این ظرفیت در جهت حل دعاوی، ایجاد صلح و سازش که در نهایت منجر به کاهش ورودی به محاکم قضایی می شود استفاده کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ شهریور ۰۱ ، ۱۴:۵۴
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ایلام

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گفت: یکی از جرائمی که موجب سلب امنیت و آسایش زندگی مردم شده و آثار مخربی به دنبال دارد خشونت است که شامل انواع خشونت کلامی، نوشتاری و رفتاری است که در مواردی همچون خشونت علیه کودکان و نوجوانان و خشونت علیه زنان و ناتوانان می تواند زیان بارتر باشد.

به گزارش خبرنگار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، روشنی با بیان این که حدود 30 درصد از پرونده های ورودی به محاکم قضایی استان در سال گذشته مرتبط با خشونت بوده افزود: ضروری است همه دستگاه ها در این زمینه با معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همکاری لازم در راستای کاهش ورودی پرونده های مربوط به خشونت را داشته باشند.

وی ادامه داد: خشونت های فیزیکی و کلامی شامل موارد مختلفی از جمله ضرب و جرح عمدی، توهین، تهدید و تخریب، نزاع های دسته جمعی، خشونت های خانگی علیه زنان و کودکان و سرقت های خشونت آمیز می باشد که پیامدهای ناگواری در جامعه دارد که می تواند منجر به مواردی چون کودکان ناسالم، مرگ و میر، ناتوانی جسمی و روانی، خودکشی، دیگرکشی و در نهایت تهدید امنیت اجتماعی گردد.

روشنی بر اهمیت نقش آموزش مخصوصا آموزش تاب آوری و مهارت های حل مساله در مدارس و آموزش مهارت های زندگی با افراد تاکید کرد و ایجاد فضای های فیزیکی بانشاط توسط شهرداری و ایجاد محیط های فرهنگی، ورزشی توسط متولیان امر لازم و ضروری به نظر می رسد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اظهار نمود: با توجه به بالا بودن جرائم مرتبط با خشونت در استان، از سال های گذشته پیگیری و اجرای برنامه جامع پیشگیری از خشونت را در دستور کار قرار داده و در سال جاری نیز ادامه دارد که امید است با همکاری و همیاری همه دستگاه های متولی بتوان از نرخ بالای جرائم خشن پیشگیری کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ شهریور ۰۱ ، ۱۴:۵۱
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ایلام

رئیس کل دادگستری استان ایلام با بیان اینکه طرح اتقان آرا و کاهش میزان پرونده های ورودی به دستگاه قضایی در استان ایلام اجرایی می شود، گفت: در مردادماه سال جاری به ۱۶ هزار و ۴۳۰ پرونده در دستگاه قضایی استان رسیدگی شده است.

به گزارش خبرنگار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام، عمران علی­محمدی در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان، اظهار کرد: در مردادماه سال جاری ۱۵ هزار و  ۵۲۳ پرونده وارد دستگاه قضایی و شعبات مختلف در دادگستری استان شده است.

وی با بیان اینکه کاهش اطاله دادرسی و ایجاد احساس عدالت در جامعه یکی از اولویت های اصلی دستگاه قضایی است، گفت: رسیدگی به پرونده های معوق و مسن در دستگاه قضایی در استان مورد توجه و حساسیت قرار گرفته است و دستگاه قضایی استان در طی ۳ ماه گذشته دو طرح مهم و اساسی به قوه قضائیه یشنهاد داده است که یکی از این طرح ها در استان اجرا و طرح دیگری در دست اقدام است.

رئیس کل دادگستری استان ایلام با تاکید بر اینکه تشکیل شورای رهنمون قضایی استان یکی از این طرح ها بوده که این طرح در استان تدوین و اجرا شده است، افزود: در این طرح ۱۰ جرم اول استان از حیث فراوانی و ۱۰ خواسته حقوقی استان از حیث فراوانی شناسایی شده و در قالب یک کتابچه مجلد ۷۴ صفحه ای گردآوری شده و در اختیار قضات استان قرار گرفته که این امر در راستای اتقان آرا در رسیدگی به پرونده ها به قضات استان کمک می کند.

علی محمدی با بیان اینکه دومین طرح استفاده از هوش مصنوعی برای پیشگیری از وقوع جرائم اقتصادی است، ابراز کرد: کلاهبرداری سنتی و اینترنتی در راس جرائم اقتصادی قرار دارد، امروز ما  با ارائه این طرح می توانیم ورودی پرونده های قضایی در حوزه اقتصادی را کاهش دهیم.

علی محمدی با اشاره به توجه جدی دستگاه قضایی استان به حقوق عامه، یادآور شد: در این زمینه دستگاه قضایی استان ورود های جدی داشته و برای حفظ حقوق عامه برخوردهای قاطع صورت گرفته است، ما در دستگاه قضایی بر آن هستیم که همه امور بر محور و مبنای قانون پیش برود و هوشمندسازی فرایند دادرسی و رسیدگی به پرونده های قضایی از جمله مسائلی اساسی در دستگاه قضایی در استان است.

 

رئیس کل دادگستری استان ایلام با اشاره به اجرای طرح تحول و تعالی دستگاه قضایی، گفت: یکی از محورهای اصلی این طرح ارتباط با مردم است، نگاه ما به مردم نگاه توانمندسازی است و تلاش می شود که مردم به قوانین حقوقی آگاهی لازم را داشته باشند.

در ادامه این نشست خبری روشنی سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ضمن تشکر از رسانه های استان در همکاری و همیاری با این معاونت در راستای اطلاع و افزایش آگاهی های حقوقی و قضایی مردم افزود: این معاونت در سال جاری 23 برنامه مصوب دارد که شامل 8 برنامه در حوزه امور زنان و خانواده، 9 برنامه در حوزه پیشگیری از وقوع جرم، 2 برنامه در حوره اطلاع رسانی، 2برنامه در حوزه مردمی و 2 برنامه در حوزه شورایعالی پیشگیری از وقوع جرم است که این برنامه ها در حال اجرا و پیگیری می باشند.

روشنی ادامه داد: این معاونت علاوه بر برنامه های مصوب با توجه به شرایط و مسائل موجود برنامه هایی را راسا پیگیری و اجرا می کند که در 5 ماهه اول سال جاری اقداماتی از جمله:

برگزاری میز خدمت در مساجد مناطق حاشیه شهر و شهرک های اطراف شهر ایلام برای پیگیری مشکلات حقوقی و قضایی مردم که در ماه رمضان در 5 منطقه شهر ایلام و در هفته قوه قضائیه نیز در 5 مسجد از مناطق مختلف و شهرک های اطراف ایلام برگزار شد

اطلاع رسانی به صورت گسترده در راستای آگاه سازی مردم با مسائل حقوقی که به صورت روزانه پیام های پیشگیرانه تهیه و در فضای مجازی منتشر می شود

انعقاد 7 مورد تفاهم نامه با سپاه پاسداران استان ایلام، صدا و سیمای مرکز استان، ستاد امر به معروف و نهی از منکر، دانشگاه آزاد واحد ایلام، شهرداری و شورای شهر، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در راستای همکاری و هم افزایی به منظور پیشگیری از جرائم و آسیب ها

بازرسی و نظارت بر مراکز ترک اعتیاد، مشاورین املاک و نمایشگا های خودرو

پیگیری امور اتباع بیگانه در جهت ساماندهی و صدور مدارک هویتی برای افراد فاقد مدارک

در ادامه نشست، خبرنگاران استان سوالات و پیشنهادات خود را بیان که رئیس کل دادگستری و معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم به سوالات مطروحه پاسخ گفتند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ شهریور ۰۱ ، ۱۰:۴۰
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ایلام

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام گفت: با توجه به نزدیک شدن به مراسم اربعین حسینی و افزایش حجم ترددها در محورهای مواصلاتی استان، لازم است نظارت ها تقویت شود و رفع نقاط حادثه خیز تسریع یابد.

به گزارش خبرنگار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام، روشنی عنوان کرد: در بررسی های به عمل آمده ورودی پرونده های ایراد صدمه بدنی غیر عمدی بر اثر تصادف رانندگی در استان در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش قابل توجهی داشته است که خسارت های مالی و جانی ناشی از این تصادفات آثار روانی و اجتماعی متعددی به دنبال دارد که گاه جبران آن غیر ممکن است.

وی ادامه داد: در راستای اجرای مصوبات شورای پیشگیری از وقوع جرم استان در اسفند ماه سال گذشته بازدید میدانی از محورهای استان توسط این معاونت و متولیان امر از جمله راهداری استان، پلیس راه و اداره راه و شهرسازی صورت گرفت که با مواردی چون نقاط حادثه خیز، عدم وجود دوربین های هوشمند کافی در طول مسیر، مشکلات هندسی پیچ ها و نبود تابلوهای راهنمایی رانندگی مواجه شدیم.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام تاکید کرد: با توجه به این که پنج ماه از زمان بازدید گذشته و بعضی از مشکلات مرتفع گردیده اما با توجه به نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی و افزایش چندین برابری ترددها در محورهای مواصلاتی، لازم است تلاش مضاعفی در راستای رفع مشکلات باقی مانده صورت گیرد.

روشنی افزود: هدف ما این است که به کمک همه متولیان امر بتوانیم با اتخاذ تدابیر پیشگیرانه لازم در کاهش تصادفات مخصوصا در ایام اربعین موثر باشیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ شهریور ۰۱ ، ۱۰:۳۰
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ایلام

جلسه کارگروه اجرای دستورالعمل تعامل ومشارکت سازمانهای مردم نهاد با قوه قضائیه  با محوریت شناسایی ظرفیت ها و شرح وظایف محوله در محل اداره کل بازرسی استان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام، روشنی سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری ازوقوع جرم دادگستری بعنوان رئیس کارگروه با تقدیراز همکاری و مسئولیت پذیری بازرسی استان اظهار داشت: یکی از مهمترین اهداف این معاونت برقراری و تسهیل فرایند ارتباط با مجموعه دستگاه قضایی و سازمانهای مردم نهاد تخصصی و فعال می باشد.

وی ادامه داد: انتظار است با توجه به دغدغه های سازمانهای مردمی در خصوص نحوه واگذاری و هزینه کرد بودجه جهت اجرای طرح های مختلف آموزشی و... دردستگاههای اجرایی، بازرسی استان نظارت بیشتری داشته باشد و اصل رعایت مساوات و تخصصی بودن برنامه های آموزشی پیشگیرانه می طلبد دستگاه ها در حوزه واگذاری برنامه ها به سازمانهای مردم نهاد با دقت و حساسیت اقدام نمایند.

در این جلسه اصلانی بازرس کل استان ایلام ضمن خوش آمدگویی و خیر مقدم و تشکر از معاونت اجتماعی وپیشگیری ازوقوع جرم در جهت پیگیری زمینه های اجرایی دستورالعمل سازمانهای مردمی با دستگاههای عضو به حاضرین اظهار نمود: با عنایت به دستورالعمل مشارکت و تعامل نهادهای مردمی، سازمانهای مردمی و تشکل های اجتماعی می توانند  به عنوان چشم بیدار و گوش شنوای بازرسی در ادارات باشند و به عبارتی سوء جریانات دستگاههای اجرایی را به بازرسی استان اطلاع دهند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ شهریور ۰۱ ، ۱۰:۲۸
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ایلام

به همت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام جلسه ای با عنوان پیگیری اجرای سند تحول قضایی در راستای اجرای ماموریت پنجم این سند با عنوان پیشگیری از وقوع جرم برگزارشد.

به گزارش خبرنگار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام، روشنی تاکید کرد: اگر مفاد سند تحول و تعالی به صورت دقیق اجرا شود شاهد کاهش چشم گیر ورودی پرونده به محاکم قضایی خواهیم بود.

وی ادامه داد: لازم است نهادها و دستگاه هایی که در سند تحول به عنوان نهاد همکار در سند تحول معرفی شده اند، مساعدت کافی را با دستگاه قضایی در راستای رفع موانع و مشکلات و اجرای صحیح مقررات داشته باشند.

در این جلسه که با دستور کار استحکام روابط حقوقی اشخاص در معاملات برگزار شد، دفاتر اسناد رسمی ملزم به ثبت و ضبط چهره طرفین معامله به منظور پیشگیری از ادعای جعل گردیدند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ شهریور ۰۱ ، ۱۰:۲۳
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ایلام